Forum ¦wiadomego ¦nienia! - psajko.pl Strona G³ówna
RejestracjaSzukajFAQU¿ytkownicyGrupyGalerieZaloguj
Uwazno¶æ i koncentracja w technikach

 
Odpowiedz do tematu    Forum ¦wiadomego ¦nienia! - psajko.pl Strona G³ówna » ¦wiadome rozmowy Zobacz poprzedni temat
Zobacz nastêpny temat
Uwazno¶æ i koncentracja w technikach
Autor Wiadomo¶æ
Fallen Leaf
Administrator


Do³±czy³: 17 Gru 2012
Posty: 4337
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 314 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Radomsko
P³eæ: Mê¿czyzna

Post Uwazno¶æ i koncentracja w technikach
Techniki takie jak ADA i ¦wiadomo¶æ ¦wiadka opieraj± siê na rozwiniêciu uwa¿no¶ci, czyli - w skrócie - do¶wiadczania tera¼niejszo¶ci, w celu indukcji snów ¶wiadomych. Ich d³uga praktyka pozwala osi±gaæ bardzo dobre wyniki w postaci du¿ej ilo¶ci ¶wiadomych snów i ¶wietnej pamiêci snów.
Nie rozumia³em jednak zale¿no¶ci miêdzy ADA i ¦¦, praktykami medytacyjnymi a samym stanem uwa¿no¶ci.
Andrewek ¶wietnie to wyt³umaczy³, zachêcam do przeczytania Smile

Cytat:
Technik zwi±zanych z medytacj± i uwag± jest bardzo du¿o. Tak na prawdê, mo¿na stworzyæ niezliczon± ilo¶æ ró¿nego rodzaju technik. Bêd± one ró¿niæ siê szczegó³ami, jednak czêsto zasada bêdzie taka sama i ten sam stan umys³u bêdziemy dziêki nim osi±gaæ.

Problemem z ocen± i porównywaniem technik jest terminologia i kontekst z którego one pochodz±. Mo¿esz na przyk³ad czytaæ o medytacji buddyjskiej, która jest bardzo stara i jest czê¶ci± bardzo z³o¿onego filozoficznego systemu- oczywi¶cie przy tym sama technika mo¿e byæ mniej skomplikowana.

Z drugiej strony powstaje wiele technik na typowo potrzeby np. LD, OOBE. Wtedy s± to opisy które ró¿ni± siê od opisów ró¿nych medytacji. Jest inna terminologia, inny opis i kontekst. Czêsto s± to techniki podobne i prowadz±ce do podobnego stanu umys³u.
Na przyk³ad by³ kole¶ który stworzy³ technikê i nazwa³ j± ADA. I teraz ludzie przylepiaj± ³atkê, ¿e to jest ADA a to ¦¦ a to jeszcze co innego.
Równie dobrze mogê stworzyæ wiele swoich technik i nazwaæ je jeszcze inaczej. Wa¿ne jest jednak zasada dzia³ania tych technik i to jest najwa¿niejsze.

Dlatego trzeba byæ uwa¿nym i mieæ wiedzê aby to dobrze okre¶liæ.

To tak s³owem wstêpu Smile

Wszystkie techniki nale¿y rozpatrywaæ w kontek¶cie stanu umys³u do którego prowadz±.
Ogólnie trzeba te¿ odró¿niæ technikê od stanu umys³u który ona powoduje.

Na przyk³ad uwa¿no¶æ jako stan polega na ty, ¿e jeste¶ ¶wiadomy tego czego w danym momencie do¶wiadczasz. Z drugiej strony metod± pozwalaj±ca dostaæ siê do tego stanu mo¿e byæ w³a¶nie skupianie siê na percepcji. Ale nie jest to dok³adnie to samo, bo je¶li uczysz siê tego na pocz±tku musisz skupiaæ siê i wysilaæ bêd±c ¶wiadomym percepcji, a z drugiej strony po jakim¶ czasie z niewielkim wysi³kiem utrzymujesz siê w tym stanie.
Technik± w tym przypadku jest skupienie siê na czym¶, a rezultatem ten zmieniony stan ¶wiadomo¶ci.
Równie dobrze, do takiego stanu umys³u mo¿esz doj¶æ w zupe³nie inny sposób, np medytuj±c i skupiaj±c siê na obiekcie (np kulce narysowanej na papierze albo p³omieniu ¶wiecy)

Co do technik o które pytasz odnosz± siê one do tego samego stanu.
Mo¿na nazwaæ to medytacyjnym stanem umys³u. Tak stan charakteryzuje uspokojenie i wyciszenie umys³u, wyostrzenie percepcji, zrelaksowanie cia³a. My¶li natomiast pojawiaj± siê i znikaj± bez wp³ywu na Twoje postrzeganie.

Opis ADA i ¦¦ wskazuje tylko na inne aspekty tego stanu i tego jak mo¿na do niego doj¶æ.
Z jednej strony mo¿esz skupiæ siê na ca³o¶ci percepcji od razu tak jak opisane jest w ¦¦. Z drugiej strony mo¿esz stopniowo rozszerzaæ percepcjê o rzeczy z których wcze¶niej nie zdawa³e¶ sobie sprawy i te¿ dojdziesz do stanu umys³u w którym skupiasz siê na percepcji.

W ADA dochodzisz wiêc do stanu skupionej percepcji poprzez skupienie na percepcji, a w ¦¦ te¿... z tym ¿e autor opisuje po prostu jak mo¿esz zacz±æ to robiæ. Jest to o tyle wa¿ne, bo do stanu skupienia na percepcji mo¿esz doj¶æ nie tylko skupiaj±c siê na percepcji.
Mo¿esz doj¶æ do niego tak jak napisa³em poprzez skupienie siê na obiekcie, poprzez koncentracjê na jednym przedmiocie, co stosowane jest jako wstêp do medytacji.

Wa¿ne jest to, ¿e stan wyostrzenia percepcji nie jest jaki¶ specyficznym stanem jednym z wielu. Nie ma np opisu takich stanów w którym skupiasz siê tylko na emocjach, albo tylko na wêchu, albo tylko na my¶leniu, albo tylko na odczuciach w ciele.

Stan wyostrzonej percepcji jest jednym z "symptomów" tego ¿e jeste¶ w stanie medytacji. Innym symptomem jest te¿ ci±g³a ¶wiadomo¶æ odczuwania swojego cia³a lub umiejêtno¶æ skupienia siê na jednej rzeczy nieprzerwanie przez d³u¿szy czas. Stan medytacji charakteryzuje siê tym, ¿e jeste¶ ¶wiadomy swojego cia³a i tego co postrzegasz zmys³ami, a my¶li przestaj± wybijaæ ciê z tego stanu przelatuj± bez wp³ywania na CIebie.

Do tego stanu mo¿esz doj¶æ na wiele sposobów, np jak w ADA i ¦¦ przez koncentracjê na zmys³ach. Medytacja równie¿ prowadzi do tego. Inne metody to np utrzymywanie uwagi na ciele przez ca³y czas. Dlatego koncentrowanie siê na ciele prowadzi do ci±g³ej ¶wiadomo¶ci cia³a i automatycznie do wyostrzenia percepcji. Jednocze¶nie skupianie siê na percepcji doprowadza do ci³±g³ego bycia ¶wiadomym percepcji i tym samym automatycznie do bycia ¶wiadomym swojego cia³a.


Co do ignorowania my¶li i tego ¿e one przep³ywaj±.
To, ¿e my¶li przep³ywaj± swobodnie bez ingerencji w Ciebie jest opisem stanu. Ten stan mo¿esz osi±gn±æ przez intensywne skupienie na percepcji (przez co jednocze¶nie ignorujesz my¶li).
I ka¿da technika w³asnie ma ten sam schemat. Najpierw musisz siê intensywnie skupiæ- na percepcji, na ciele, na my¶lach, na obiekcie medytacji i dopiero to wyciszy Twój umys³ gdzie my¶li bêd± swobodnie przep³ywaæ.

Je¶li chodzi o uwa¿no¶æ i koncentracjê.
Trzeba odró¿niæ koncentracjê która pojawia siê w pocz±tkowych fazach tego typu technik i która tak jak opisa³em wymaga wysi³ku ale prowadzi do wyciszenia i uwa¿no¶ci.
Na pocz±tku koncentracja wymaga wysi³ku, ale nie powinno to mêczyæ. Je¶li Ciê to mêczy to wykonujesz co¶ ¼le no. zbyt mocno siê koncentrujesz. Choæ czasami na pocz±tku wystêpuje zmêczenie, ale je¶li ono utrzymuje siê ca³y czas to ¼le, ale przez 1-2 dni mo¿e tak byæ. Jak d³u¿ej- robisz co¶ ¼le. Ale generalnie tak nie jest Wink

Czyli intensywna, wysi³kowa koncentracja na perecpecji z jednoczesnym ignorowaniem my¶li jest motod± do wej¶cia w stan umys³u, w którym jeste¶my ci±gle skoncentrowani na percepcji ju¿ bez mocnego wysi³ku.


Napisa³em te¿, ¿e medytacja te¿ prowadzi do tego stanu umys³u. Jest tak, ale najczê¶ciej ten stan umys³u pojawia siê tylko na jaki¶ czas po sesji medytacyjnej. D³ugo zajmuje aby zacz±³ pojawiaæ siê on na d³u¿ej przez ca³y dzieñ.
W tych technikach- ADA, ¦¦ itp natomiast, skupiamy siê na do¶wiadczaniu tego skupienia siê na percepcji w ci±gu dnia i tego co robimy.

W konsekwencji stan jest taki sam, tylko inny jest kontekst, sytuacja w której go indukujemy.
Akurat nauka ¶wiadomego ¶nienia ma tak± specyfikê, ¿e tego typu skupienie jak w ADA, ¦¦ i indukuje LDki wiêc na to siê k³adzie nacisk/

W budyzzmie tybetañskim te¿ s± techniki tego typu. Jednak najczê¶ciej jak kto¶ medytuje po prostu to nei skupia siê na tym tylko na spokojnej medytacji która i tak na koñcu doprowadzi do tego stanu przez ca³y dzieñ.

Kiedy jednak robi siê trening Jogi ¦nienia lub Jogi Snu to stosuje siê w³a¶nie techniki polegaj±ce w³a¶nie na skupianiu siê na percepcji, miêdzy innymi bo jest te¿ aspekt dystansowania siê, ale to inna sprawa.

Swoj± drog±, taki stan umys³u o którym rozmawiamy, stan podwy¿szonej uwagi, ¶wiadomo¶ci, percepcji powinno wywo³ywaæ dobrze przeprowadzone RT i po to ono s³u¿y. A ¿e jest ¼le t³umaczone to ma³o kto tak robi Smile

Istotne jest te¿ to, ¿e je¶li np robiliby¶my RT to zaczêliby¶my owszem do¶wiadczaæ takiego stanu, ale tylko przez jaki¶ czas, np 3-4 minuty. Jak bêdziemy regularnie powtarzaæ RT np 15 razy dziennie, to po kilku dniach bêdziemy do¶wiadczaæ tego stanu co raz czê¶ciej, a jeszcze pó¼niej w koñcu do dojdziemy ci±g³ego do¶wiadczania tego stanu.

A techniki takie jak m.in. ADA i ¦¦ celuj± w do¶wiadczanie takiego stanu przez ca³y czas, non stop. Oczywi¶cie na pocz±tku bêdziemy o tym zapominaæ, ale po jaki¶ czasie przyzwyczaimy siê do tego i bêdzie to co raz bardziej ci±g³e.



Post zosta³ pochwalony 2 razy
Wto 22:24, 03 Gru 2013 Zobacz profil autora
Andrewek
Senny Podró¿nik


Do³±czy³: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 123 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Gdañsk
P³eæ: Mê¿czyzna

Post
No Smile
Pozdro.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Pi± 22:54, 06 Gru 2013 Zobacz profil autora
Pietro



Do³±czy³: 07 Pa¼ 2013
Posty: 56
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

Post
Bardzo ³adnie opisane.
Techniki zrozumia³em jaki¶ czas temu, wiêc za bardzo mi to nie pomog³o, ale polecam dla pocz±tkuj±cych.

Cytat:
Czyli intensywna, wysi³kowa koncentracja na perecpecji z jednoczesnym ignorowaniem my¶li jest metod± do wej¶cia w stan umys³u, w którym jeste¶my ci±gle skoncentrowani na percepcji ju¿ bez mocnego wysi³ku.

Dobra rada.

Nie my¶lcie o tym, ¿eby nie my¶leæ! Po chwili w³a¶nie zaczniecie to robiæ Very Happy

Z dnia na dzieñ jest coraz ³atwiej.

Kto¶ pisa³ o obserwowaniu w³asnego siebie i do¶wiadczania bod¼ców. Na mnie dzia³a bardzo dobrze.


Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Pietro dnia Pi± 23:59, 20 Gru 2013, w ca³o¶ci zmieniany 4 razy
Pi± 23:29, 20 Gru 2013 Zobacz profil autora
humanit



Do³±czy³: 05 Pa¼ 2014
Posty: 23
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

P³eæ: Mê¿czyzna

Post
Nie do koñca rozumiem.
Skoro
Cytat:

Napisa³em te¿, ¿e medytacja te¿ prowadzi do tego stanu umys³u. Jest tak, ale najczê¶ciej ten stan umys³u pojawia siê tylko na jaki¶ czas po sesji medytacyjnej. D³ugo zajmuje aby zacz±³ pojawiaæ siê on na d³u¿ej przez ca³y dzieñ.
W tych technikach- ADA, ¦¦ itp natomiast, skupiamy siê na do¶wiadczaniu tego skupienia siê na percepcji w ci±gu dnia i tego co robimy.

to po co medytowaæ skupiaj±c siê na obiekcie albo stosowaæ jak±kolwiek inn± formê medytacji ni¿ skupiæ siê na percepcji?
Skoro i tak medytacja prowadzi do tego stanu skupienia na percepcji ale ten stan pojawia siê tylko na jaki¶ czas?
Czy te¿ medytacja ma jeszcze jakie¶ inne cele oprócz wywo³ania stanu ¶wiadomo¶ci, skupienia na percepcji?


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Wto 10:04, 21 Pa¼ 2014 Zobacz profil autora
CosmicKid



Do³±czy³: 19 Maj 2013
Posty: 134
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 5 razy
Ostrze¿eñ: 0/5

P³eæ: Mê¿czyzna

Post
Medytacja siedz±ca, skierowana do wewn±trz, dzia³a na trochê innej zasadzie ni¿ ta skierowana na zewn±trz, choæ d±¿± one do osi±gniêcia tego samego stanu - uwa¿no¶ci. G³ównym celem medytacji skierowanej do wewn±trz nie jest zdobycie stanu wyostrzonej percepcji, relaksu po skoñczonej sesji, jest to jedynie pozytywny skutek uboczny. Naszym g³ównym zadaniem jest praktyka uwa¿no¶ci, wnikliwa obserwacja umys³u w celu u¶wiadomienia sobie tego, co jest prawdziwe, a co fa³szywe. Mo¿emy w ten sposób przenikn±æ nasz± osobowo¶æ, dojrzeæ to, co ukrywali¶my w sobie latami. Podczas medytacji wszystko wychodzi na powierzchnie i mo¿emy siê z tym zmierzyæ. St±d g³ówny cel medytacji jest bardzo wznios³y i równie trudny do uzyskania. Niemniej, w trakcie praktyki mo¿emy obserwowaæ dodatkowe korzy¶ci, m.in. stan wyostrzonej percepcji po skoñczonej medytacji. Kolejnym zadaniem jest pielêgnowanie uzyskanej wiedzy podczas naszego ¿ycia na jawie.

ADA oraz ¦¦ s± technikami stricte zwi±zanymi ze ¶wiadomym ¶nieniem. Opieraj± siê one na zasadzie, mówi±cej "stan umys³u na jawie = stan umys³u we ¶nie". S± one po prostu przeznaczone g³ównie do praktyki ¶wiadomych snów jako jedne z kolejnych technik, choæ maj± i swoje korzenie w rozwijaniu uwa¿no¶ci.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Wto 19:32, 21 Pa¼ 2014 Zobacz profil autora
Fallen Leaf
Administrator


Do³±czy³: 17 Gru 2012
Posty: 4337
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 314 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Radomsko
P³eæ: Mê¿czyzna

Post
Cytat:
Czy te¿ medytacja ma jeszcze jakie¶ inne cele oprócz wywo³ania stanu ¶wiadomo¶ci, skupienia na percepcji?

Stanowczo nie. Medytacja to ogó³em samorozwój psychiczny. Jest ich wiele i mog± siê bardzo ró¿niæ, w ka¿dej cel jest inny. Wspominamy o medytacji uwa¿no¶ci, która jest najbardziej przydatn± medytacj± je¶li chodzi o ¶wiadome ¶nienie. Cosmic dobrze to rozwin±³.
Poza tym np. medytacja oddechowa, jedna z podstawowych medytacji bêd±ca fundamentem pod medytacjê uwa¿no¶ci, ma za zadanie rozwin±æ skupienie.


Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fallen Leaf dnia Wto 20:45, 21 Pa¼ 2014, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Wto 20:43, 21 Pa¼ 2014 Zobacz profil autora
Andrewek
Senny Podró¿nik


Do³±czy³: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 123 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Gdañsk
P³eæ: Mê¿czyzna

Post
humanit napisa³:
Nie do koñca rozumiem.
Skoro
Cytat:

Napisa³em te¿, ¿e medytacja te¿ prowadzi do tego stanu umys³u. Jest tak, ale najczê¶ciej ten stan umys³u pojawia siê tylko na jaki¶ czas po sesji medytacyjnej. D³ugo zajmuje aby zacz±³ pojawiaæ siê on na d³u¿ej przez ca³y dzieñ.
W tych technikach- ADA, ¦¦ itp natomiast, skupiamy siê na do¶wiadczaniu tego skupienia siê na percepcji w ci±gu dnia i tego co robimy.

to po co medytowaæ skupiaj±c siê na obiekcie albo stosowaæ jak±kolwiek inn± formê medytacji ni¿ skupiæ siê na percepcji?
Skoro i tak medytacja prowadzi do tego stanu skupienia na percepcji ale ten stan pojawia siê tylko na jaki¶ czas?
Czy te¿ medytacja ma jeszcze jakie¶ inne cele oprócz wywo³ania stanu ¶wiadomo¶ci, skupienia na percepcji?

Bardzo dobre pytanie.

Medytacja skupienia na obiekcie opiera sie na zasadzie ze poswiecamy jakis czas np 10, 15 minut na specjalny trening w specyficznych warunkach czyli tylko siedzimy i koncetrujemy sie bez innych aktywnosci. To w szybkim czasie prowadzi do stabilnego stanu wyciszenia i dzieki temu w kilka dni takiej praktyki nasza zdolnosc koncentracji wzrasta. Wraz z rozwojem praktyki stan wyciszenia jest glebszy i bardziej stabilny a co za tym idzie naturalny stan skupienia na percepcji rowniez.

Trening skupienia na percepcji jest podobny na medytacji i prowadzi do podobnych efektow, jednak sa pewne roznice. Medytacja koncentracji na obiekcie kladzi nacisk przede wszystkim na spokoj umyslu i stabilnosc koncentracji ktore pojawiaja sie szybko, natomiast skupienie na percepcji rozwija sie dopiero pozniej z czasem. Natomiast trening skupienia na percepcji jako taki szybko prowadzi do ciaglej swiadomosci percepcji jednak wolniej rozwija sie stabilnosc i latwiej z tego stanu wypasc. Trening koncentracji jest zatem metoda rozwijania stabilnosci umyslu ktora jest podstawowa i najwazniejsza umiejetnoscia bez ktorej ciezko praktykowac efektywne relaksacje, wizualizacjie, swiadome snienie. Rowniez jesli chodzi o trening percepcji najlepiej przeplatac go z medytacja koncentracji bo celuja one w rozwoj troche innych aspektow medytacyjnego stanu- trening percepcji nakierowany jest na rozwoj przejrzystosci umyslu a medytacja skupienia na stabilnosc. Oba te aspekty sa wazne w calosciowym rozwoju medytacji. Jednak trening percepcji jest dosc specyficzny dla pracy ze snem z tego wzgledu ze wazne jest nie tyko to czy jestesmy skupieni na percepcji ale tez w jakich sytuacjach w ciagu dnia, ma to znaczenie w kontekscie snienia.

Tutaj dochodzimy rowniez do rozroznienia pomiedzy skupianiem sie a byciem skupionym i oba te stany odnosza sie zarowno do medytacji jak i treningu percepcji.
Skupianie sie polega na intensywnej koncentracji i wynika z tego ze na poczatku po prostu nie jestesmy w stanie utrzymac stabilego i nierozproszonego stanu skupienia przez dluzszy czas. W przypadku medytacji zaczynam od intensywnej koncentracji na obiekcie w przypadku treningu perepcji po prostu intensywnie skupiamy sie na percepcji. Jednak zdecydowanie latwiej szczegolnie na poczatku rozwinac skupienie na obiekcie bo mamy mniej przeszkadzajacych czynnikow i ogolnie w treningu snienia zawsze zaczyna sie od treningu skupienia a by szybko rozwinac stabilnosc i sile umyslu bo wtedy zdecydownie szybciej i latwiej rozwinac skupienie sie na percepcji.

Jesli nie mamy ochoty medytowac i tylko skupiamy sie na percepcji nadal potrzebujemy pierwszej fazy intensywnej koncetracji jedna trudniej jest to cwiczyc "w akcji"- na ulicy itp na perepcji i latwiej zrobic to po prostu w formalnej sesji. Ja polecam praktykowac po prostu formalna medytacje ale zamiast skupiac sie na obiekcie utrzymywac skupienie na percepcji. Ja ostatnio glownie tak praktykuje i dobrze idzie choc wg mnie i tak warto zaczac od obiektu zeby sie dobrze w tym ugruntowac.

W kontekscie tego ze stan skupienia sie na percepcji pojawia sie po sesji medytacyjnej odnosi sie tu do nie wysilkowego skupiania ale juz ugruntowanego i stabilnego skupienia.
Mamy wiec dwie drogi:
intensywne skupienie na percepcji -> stan ciaglego skupienia na percepcji
intesywne skupienie na obiekcie -> stan ciaglego skupienia na percecji

ale tak jak mowie sa to troche inne stany zwiazane z innymi aspektami dlatego najlepiej laczyc obie metody. W kazdym razie zeby praktyka skupiania na percepcji byla efektywna nalezy poswiecic na nia troche czas i ja rozwinac i zaczyna sie to od nieudolnych prob intensywnego skupienia i jest to ciezki okres ale jak sie go przejdzie jest latwiej a latwiej go przejsc na obiekcie niz tylko na percepcji. Ogolnie rozwoj tych stanow umyslu jest wieloetapowy i na kazdym etapie mozna stosowac rozne metody dlatego nie ma sensu wybierac to lub tamto tylk ostosowac rozne rzeczy w zaleznosci od sytuacji i tego co lepiej zadziala w danym momencie przez dany okres czasu. A tak zyciowo na poczatku najlepiej dziala skupienie na obiekcie Smile

Medytacja ma wiele innych celow niz tylko skupienie na percepcji ktore jest niejako efektem ubocznym i glownym celem medytacji jest indukcja i stabilizacja stanu wyciszenia a nastepnie relaksowanie sie w tym stanie stopniowo coraz bardziej i bardziej. Dochodzi sie do stanu bezwysilkowej koncentracji pelnej stanu blogosci i poczucia nieograniczonego i niezaleznego od niczego szczescia. W buddyzmie cielem jest tez "rozpoznanie natury umyslu". A to daleko wykracza poza trening percepcji choc on sam w sobie moze byc pomocny w rozpoznaniu.


Fallen Leaf napisa³:
Cytat:
Czy te¿ medytacja ma jeszcze jakie¶ inne cele oprócz wywo³ania stanu ¶wiadomo¶ci, skupienia na percepcji?

Stanowczo nie. Medytacja to ogó³em samorozwój psychiczny. Jest ich wiele i mog± siê bardzo ró¿niæ, w ka¿dej cel jest inny. Wspominamy o medytacji uwa¿no¶ci, która jest najbardziej przydatn± medytacj± je¶li chodzi o ¶wiadome ¶nienie. Cosmic dobrze to rozwin±³.
Poza tym np. medytacja oddechowa, jedna z podstawowych medytacji bêd±ca fundamentem pod medytacjê uwa¿no¶ci, ma za zadanie rozwin±æ skupienie.

Medytacji owszem jest wiele ale nie znaczy ze cel kazdej jest inny.
Medytacje mozna podzielic na kilka typow (np dwie medytacje- "zazen" i "szine" sa inne choc maja ten sam cel i dziaja praktycznie tam samo...) i owszem kazdy typ moze miec inny cel, ale to zalezy. Sa dwa podejscia:
- Celem medytacji w buddyzmie jest "rozpoznanie natury umyslu" i w tym jednym celu stosuje sie roze typy metod ktore daja rozne efekty choc cel jest jeden Smile
- Ale zakladajac jednak ze cel= efekt mozna rzecyzwiscie powiedziec ze metody roznych typow maja rozny

Zalezy wiecczy jako cel rozumiemy efekt po danej sesji czy cel dlugofalowy.

Co do medytacji oddechowej... Nie ma czegos takiego jak "medytacja oddechowa" bo jak sobie to wygooglujesz to wyskoczy Ci 50 technik zwiazanych z oddechem- jedne beda opierac sie na koncentracji na oddechu a inne na forsownym oddychaniu wiec zalezy co masz na mysli konkretnie. Samo stwierdzenie "medytacja oddechowa" mowi o tym ze jest to jakas medytacja ktora wiaze sie z oddechem ale nie jest to nazwa jakiejs jednej techniki i nie wiadomo co masz tu na mysli tak na prawde. Poza tym wg mnie bez sensu dzielisz cos na "medytacja uwaznosci" i "medytacje oddechowa" bo tak na prawde jest to prawie to samo a przynajmniej ten sam umyslu. Wynika z tego jedynie to ze nie bardzo wiesz do konca o czym piszesz i poki co jest to raczej wiedza a nie Twoje zrozumienie dlatego polcam skupic sie przede wszyskim na praktyce i zrozumieniu czym sa kwestie takie jak: koncentracja, uwaznosc, skupienie, wyciszenie, a sa tak na prawde aspektami tego samego, podejsciem z roznych stron do tej samej rzeczy.

A stwierdzenia takie jak "samorozwoj psychiczny" jest niejasne i rozmyte i pytanie brzmi czego jest to konkretnie rozwoj w kontekscie psychiki? Na czym ten rozwij mialby dokladnie polegac?


Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Andrewek dnia ¦ro 0:38, 22 Pa¼ 2014, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
¦ro 0:25, 22 Pa¼ 2014 Zobacz profil autora
Fallen Leaf
Administrator


Do³±czy³: 17 Gru 2012
Posty: 4337
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 314 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Radomsko
P³eæ: Mê¿czyzna

Post
Przy pisaniu postu opiera³em siê na wiedzy zawartej w ksi±¿ce "Uwa¿no¶æ. Trening pokonywania codziennych trudno¶ci" Ronald'a D. Siegiel'a. Autor piszê praktycznie i z minimaln± ilo¶ci± "duchowego" podej¶cia co mi siê bardzo podoba. U¿ywa zwrotu "medytacja oddechowa", nie wiem mo¿e to b³±d t³umacza. W ka¿dym razie to jedna z opisanych tam medytacji formalnych i opisuje kilka sposobów jej wykonania. W ka¿dym razie chodzi o ograniczenie uwagi do jednego (np. skupienie na klatce piersiowej) b±d¼ kilku (np. skupienie na klatce piersiowej i liczenie wydechów) aspektów oddechu. Innymi medytacjami s± : body scanning, medytacja w marszu, medytacja os±dzaj±ca, medytacja mi³uj±cej dobroci. Medytacje oddechow± autor traktuje jako podstawê (gdy¿ do praktyki uwa¿no¶ci potrzebny jest pewien próg skupienia) pod medytacjê uwa¿no¶ci, ale w jej trakcie mo¿na ju¿ wprowadzaæ uwa¿no¶æ np. przez obserwowanie gdzie ucieka umys³ albo akceptowanie i obserwacjê niewygody, która pojawi³a siê przy medytacji.
Sam za¶ program medytacji dzieli na medytacjê formaln± i nieformaln± czyli wprowadzanie uwa¿no¶ci do codziennych czynno¶ci.
Cytat:
A stwierdzenia takie jak "samorozwoj psychiczny" jest niejasne i rozmyte i pytanie brzmi czego jest to konkretnie rozwoj w kontekscie psychiki? Na czym ten rozwij mialby dokladnie polegac?

Z tym siê zgodzê, sam niechêtnie to tak nazwa³em. Np. trening UpTime jest samorozwojem psychicznym, ale nazwanie tego medytacj± jest dla mnie okalaj±ce. "Rozpoznanie natury umyslu" my¶lê, ¿e jest dobrym okre¶leniem.


Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Fallen Leaf dnia ¦ro 20:31, 22 Pa¼ 2014, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
¦ro 20:30, 22 Pa¼ 2014 Zobacz profil autora
Andrewek
Senny Podró¿nik


Do³±czy³: 19 Gru 2008
Posty: 1566
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 123 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Gdañsk
P³eæ: Mê¿czyzna

Post
Fallen Leaf napisa³:
Przy pisaniu postu opiera³em siê na wiedzy zawartej w ksi±¿ce "Uwa¿no¶æ. Trening pokonywania codziennych trudno¶ci" Ronald'a D. Siegiel'a. Autor piszê praktycznie i z minimaln± ilo¶ci± "duchowego" podej¶cia co mi siê bardzo podoba. U¿ywa zwrotu "medytacja oddechowa", nie wiem mo¿e to b³±d t³umacza. W ka¿dym razie to jedna z opisanych tam medytacji formalnych i opisuje kilka sposobów jej wykonania. W ka¿dym razie chodzi o ograniczenie uwagi do jednego (np. skupienie na klatce piersiowej) b±d¼ kilku (np. skupienie na klatce piersiowej i liczenie wydechów) aspektów oddechu. Innymi medytacjami s± : body scanning, medytacja w marszu, medytacja os±dzaj±ca, medytacja mi³uj±cej dobroci. Medytacje oddechow± autor traktuje jako podstawê (gdy¿ do praktyki uwa¿no¶ci potrzebny jest pewien próg skupienia) pod medytacjê uwa¿no¶ci, ale w jej trakcie mo¿na ju¿ wprowadzaæ uwa¿no¶æ np. przez obserwowanie gdzie ucieka umys³ albo akceptowanie i obserwacjê niewygody, która pojawi³a siê przy medytacji.
Sam za¶ program medytacji dzieli na medytacjê formaln± i nieformaln± czyli wprowadzanie uwa¿no¶ci do codziennych czynno¶ci.
Cytat:
A stwierdzenia takie jak "samorozwoj psychiczny" jest niejasne i rozmyte i pytanie brzmi czego jest to konkretnie rozwoj w kontekscie psychiki? Na czym ten rozwij mialby dokladnie polegac?

Z tym siê zgodzê, sam niechêtnie to tak nazwa³em. Np. trening UpTime jest samorozwojem psychicznym, ale nazwanie tego medytacj± jest dla mnie okalaj±ce. "Rozpoznanie natury umyslu" my¶lê, ¿e jest dobrym okre¶leniem.

Zgadzam siê z tym co piszesz, z tego co mówisz fajna ta ksi±¿ka. Chodzi mi po prostu o to, ¿e pisz±c "medytacja oddechowa" powiniene¶ wyja¶niæ co konkretnie rozumiesz pod tym pojêciem, tak jak wyja¶ni³ to autor tej ksi±¿ki. Bo Ty wiesz co on ma na my¶li a my nie Very Happy

Zgadzam siê, ¿e trening skupienia jest podstaw±.

Samorozwój psychiczny jest po prostu bardzo szerokim i niejasnym, rozmytym pojêciem ale ogólnie zgadzam siê.

Termin "rozpoznanie natury umys³u" jest typowo buddyjskim pojêciem n nawi±zuje do filozofii buddyjskiej i do koncepcji natury umys³u/ umys³u buddy.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Nie 22:34, 26 Pa¼ 2014 Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:    
Odpowiedz do tematu    Forum ¦wiadomego ¦nienia! - psajko.pl Strona G³ówna » ¦wiadome rozmowy Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do: 
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach


fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Design by Freestyle XL / Music Lyrics.
Regulamin